söndag 29 januari 2012

Biodejt med Gubben

Strax före jul kommer Gubben och jag på att vi aldrig har varit på bio ihop.
Skandal tycker döttrarna. Så kan man inte ha det.
Därför får vi varsitt presentkort på bio av Kicka i julklapp.

Så en lördag i slutet av januari bestämmer vi oss för att nu är det dags.
Nu ska det ske.
Dejt med middag och bio.
Som vanligt när det gäller oss har vi inga planer. Ingen framförhållning. Ingen koll. Vi sätter oss bara på pendeln till Stockholm och tänker att det blir bra.
-Vad ska vi äta? Frågar Gubben.
-Vet inte, säger jag, men det ska inte vara indiskt och vi ska dela på en flaska rött. 
Vi har aldrig suttit på en restaurang och delat på en flaska rött. Ytterligare en sak vi har hoppat över.

Vi vandrar genom stan. Det är svinkallt. I Gamla stan kilar vi in på Hotel Sven Vintappare och tar en kaffe. Det finns fyra bord i kafféet. Vid ett bord sitter vi och vid ett annat sitter ett par som är ute på sin första dejt.
Herregudihimlen vad skönt att vi skippade dejtandet i början och tar det nu i stället, tänker jag. Det är ju bara hur jobbigt som helst att sitta och prata och låtsas vara imponerad. Jag behöver inte prata med Gubben om jag inte vill.
Inte ens när vi dejtar.
Jag behöver inte låtsas var imponerad heller.



Sedan strosar vi vidare till Söder. Restaurangletning står på schemat. 
Inte helt lätt.
Jag är inte bara vegetarian (vilket försvårar letning), jag är kräsen också. 
Jag är inte bara en kräsen vegetarian, jag vägrar sätta mig på finrestaurang i jeans och tröja. Varför tog jag inte på mig några andra kläder?
Det är kallt.
Jag är hungrig.
Gubben blir stressad. 
Not a very good combination. 
Vi blir nästan osams. Men bara nästan. 
Efter en evighet och en jäkla massa steg på stegräknaren hamnar vi på ett indiskt hak. Såklart. Vi hamnar alltid på indiska hak. När man äter indiskt ska man inte dricka rött, man ska dricka blaskigt indiskt öl för att släcka branden i munnen. Det blir blaskigt indiskt öl  - fattas bara annat. Maten är god men inte lika god som hos vår favvoindier. Jag funderar på att smuggla med en porslinselefant och ställa hemma i vardagsrummet. Gubben tycker inte att det är någon bra ide´. 
Vi sitter i flera timmar utan att försöka imponera på varandra. 
Stället är komplett med elefanter,
dammiga plastblommor och färgglada ljusslingor. 

Efter maten kommer huvudnumret. 
Bio. 
På bio ska man äta popcorn. Alltså köper vi popcorn. För sent inser vi att det är smörpopcorn. Jag hatar smörpopcorn. Sa jag att jag är kräsen?
Gubben blir tvungen att smälla i sig hela lådan själv. Stackarn. 
-Du måste låtsas gäspa och råka lägga armen om mig under filmen, säger jag. Det är lag på det när man dejtar.
-Okej, säger Gubben. 
På filmduken uppenbarar sig Johnny Depp. I två timmar sitter jag med världens vackraste gubbe framför ögonen medan världens bästa gubbe håller mig i handen. 
Jag är i himlen.
Gubben glömmer att låtsas gäspa, han har fullt upp med popcorn och handhållning. Eller så är han förblindad av Johnny. Det gör inget, vi kan låtsas att han låtsades gäspa. Eller så kan vi gå på bio någon mer gång och köra hela kitet med gäspning och allt. 






9 kommentarer:

Fruntimret sa...

Tycker inte alls att du är kräsen. I vår ålder vet vi vad vi vill ha. Det är inget att jamsa med... ;)

Västgötskan sa...

Hihi! Ni är väl för söta... :-D
Låter som en trevlig kväll, "trots" alla händelser. :-D

Och ja, lite Johnny Depp är ju inte fel. Vad var det för film ni såg?

Tant Grön sa...

Låter som en bra date. En mogen, harmonisk date där det liksom är självklart att man följs åt hem sedan.

Marie sa...

Låter som en mysig date. Tänk.......inte alla som får mysa med två gubbar samtidigt ;-) jasså din teen har också fallit ner i ricinträsket;-) visst är de roliga de små liven. Japp kan bara göra tummen upp.........två tvättar och så var oljan puts väck! Puh.......hur kul hade det varit att ha en hysteriskt flämtande teen med oljigt hår smått panisk. Kul att vara tillbaka bland bloggvänner. Hare gött.

Pillargontanten sa...

Härligt!
Det var länge sen vi var på Bio, kanske skulle ta och förföra med mig Stora O :)

Annelie Esséus sa...

Jag håller med dig, det finns inget vackrare än ett nyfött barn, det ska vara en gravid kvinna i så fall.

Åh vad jag har skrattat åt ert biobesök, helt underbart!
Men ni måste ju göra om det, gäspningen är ju faktiskt superviktig!

Maria sa...

Ni gjorde alla rätt i min bok ;)

Malin sa...

Jonny Depp, mmm
Vill ha
Låter som en trevlig kväll, skulle inte ha något emot en sån själv

Sune...the girl sa...

Haha jag bara älskar ditt sätt att uttrycka dig på. Gillar din blogg starkt :) Bio ja, jag och min siste pojkvän (nu kommer du fatta varför) gick på premiären av Titanic (ja du märker ju hur länge sen det var jag hade en pojkvän)..jag såg hela filmen, han..somnade efter en kvart, jag frågade om han tyckte filmen var bra. Nej var svaret, karlelänne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...