söndag 22 januari 2012

Med båda fötterna i Ystad


Under året som kommer ska jag gå från Ystad till Haparanda och tillbaka igen. Idag skulle en stegräknare införskaffas så att jag ska kunna ha koll på var någonstans i landet jag befinner mig.
Många stegräknare finns det.
De mäter steg (!), kalorier, sträcka, hur lång tid man har rört sig, fettprocent, längden på stortårna (kanske inte). Några har säkerhetslina, några inte.
Jag valde en billig. Utan säkerhetslina.
Det är ganska pinsamt att köpa en stegräknare den andra januari. Det är liksom samma sak som att ropa ut: Jag har avgivit ett nyårslöfte och kommer gå som en besatt i ett par veckor för att siffrorna på mätaren ska bli höga och sedan kommer jag glömma den i en låda någonstans och inte gå en meter. 
Två steg utanför affären öppnade jag paketet och satte på mig mätaren. Även det känns desperat:
Nu djävlar ska varenda steg räknas.
Varenda.

Stegräknaren var fin. Mattsvart.
Min blivande bästis (BFF), tänkte jag, tillsammans ska vi vandra i solsken och regn, över hårda asfaltsgator och på sandiga stränder. 
Efter ett par affärer tittade jag till den.
600 steg.
Japp varenda steg räknas.
När jag kom hem var jag väldigt spänd på vad BFF skulle säga. Hur många steg är det ner till stan egentligen? Eller hem?
BFF svarade inte. BFF had left the byxlinning.
Någonstans på vägen mellan centrum och hemma hade den hoppat av. Gett upp. Insett att här kommer det bli för mycket jobb.
Svikare.
På kvällen tvingade jag Gubben att köra mig till ett köpcentrum och leta stegräknare MED säkerhetslina.
Skulle inte ha gjort det.
Om det är pinsamt att själv köpa räknare den andra januari så är det ingenting mot att gå in i en sportaffär med en Gubbe som ropar STEGRÄKNARE! till personalen så fort han kommer in butiken.
Den andra januari.
Det blidde ingen räknare. Jag åkte hem och beställde en på nätet istället.
Så rent tekniskt är jag kvar och snurrar i Ystad ett par dagar till. Kan i och för sig vara lite trevligt, jag kan inte minnas att jag har varit dhär förut.
Någon som vet något bra fik i stan?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...