måndag 23 januari 2012

När du river mina väggar flyttar jag

Västgötskan undrade varför jag flyttade bloggen från Wordpress.com till Blogspot. Är det inte bra där?
Jo, det är bra där.
Jättebra.
Så bra att jag har bott där i nästan tre år.

På Wordpress.com finns massor med mallar att välja mellan till bloggen. Fina mallar, krusidulliga mallar, kaxiga mallar, enkla mallar, komplicerade mallar, ja... mallar helt enkelt.
I några mallar kan man byta bakgrundsfärg och lägga in en egen header. Vill man ändra på något mer måste man punga ut med en liten slant. För den lilla slanten får man tillgång till CSS-koderna.
Jag har velat göra något mer och alltså betalat en liten slant varje år.

Att säga att jag är ett CSS-proffs vore en överdrift.
Att säga att jag är en CSS-amatör vore också en överdrift.
Jag kan inte CSS.
Jag har suttit där i styleskiten och pillat och fixat med koderna, dels med hjälp av en massa googlande och dels med hjälp av att lite fantasifullt ändra mina begränsade HTML-kunskaper så att de ser lite mer CSS-iga ut.
Ibland har det funkat.
Jag har ändrat bredder, bytt färg på text, bytt fonter, gjort lite linjer här och där.
Fluffat och lullat med andra ord.
Det har inte blivit precis som jag har velat ha det, men det har blivit mitt.

I några veckors tid har jag mötts av ett meddelande om att det snart har gått ett år sedan jag betalade för lullet sist.
Dags igen.
När jag har mötts av meddelandet har jag suttit så skönt i min soffa och inte orkat resa mig upp för att hämta plånboken och visakortet.
Remind me later -knappen har varit flitigt använd ända till i går kväll. Inte i sista minuten men väl i sista timmen tog jag fram kortet. Då såg jag att den lilla slanten har blivit en stor slant. Priset för att få fluffa och lulla har stigit till mer än det tredubbla på ett år.
Jag betalade inte och lullet försvann.

Bloggen är snygg och mycket mer korrekt  än vad den var innan men den är inte min längre. Jag trivdes med skavankerna och buggarna jag lyckats skapa.
Det är lite som om någon välutbildad inredningsarkitekt skulle komma hem till mig och flytta väggar, byta gardiner, slänga byråar utan lådor och ta bort den kitschiga ängeltavlan ovanför sängen.
Det skulle bli snyggt men det skulle inte längre vara mitt hem.

Det var därför jag hals över huvud bestämde mig för att flytta hit. Här går det att ändra nästan hur mycket som helst genom att dra i några spakar, klicka på olika layouter och välja färger i små scheman. Dessutom har man fri tillgång till att pluttra runt i HTML-koderna.

Annars trivs jag bättre med Wordpress. Det känns bättre och mer logitskt strukturerat. Det kanske är en vanesak.
Jag hoppas det.






11 kommentarer:

Russin sa...

klart jag följer med dig.. :) har lagt till på bloglovin med nu så jag inte missar något trevlig inlägg..:)

kramisar

Babbi sa...

Välkommen till blogspot :)..ett förslag..lägg till http:// på länken som går hit och som du har på WP..det står att sidan inte hittas.

Lairama sa...

Tack :)
Och tack för att du uppmärksammade felet i länken, jag fattar inte hur jag kunde missa det.

Lairama sa...

Vad roligt :)
Vi har ju "känt" varandra ganska länge nu.
Kram

Västgötskan sa...

Jo, det är nog en vanesak (hoppas jag för din skull).
Jag har ju bara bloggat på blogspot, men har startat konto på både blogg.se och wordpress och jag fattar INGENTING!!! :-O

Tessan ♡ sa...

Välkomen min vän!!

Maria sa...

Välkommen till blogspot!

Agnetha sa...

Nämen!
Du borde förvarna om sånt här, somliga är lite oförändringsbenägna och kan drabbas av lite stress av sånt här!! ;-)
Hoppas du ska trivas bra och slippa besvärande krav om att resa dig ur soffan och så. Lycka till på nya adressen! ´Hur lämnar man en flyttgröt virtuellt?

Babbi sa...

Jår oellkåm..:)

Pumita sa...

Du kommer att vänja dig, det går säkert jättebra! Precis som wordpress blogger sina skavanker men den är gratis iaf. Nu är det bara att skriva om länken i GR så ses vi snart igen. Lycka till med nya bloggen!

jeanettish.blogspot.com sa...

hej! jag följer dig vart du vandrar!
stor kram från dalsland//

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...