tisdag 31 januari 2012

Organiserat kaos

Jag har alltid sorterat böckerna i bokhyllan med författarnas efternamn i bokstavsordning. I somras någon gång fick jag för mig att jag skulle fengshuia lite bland böckerna och sortera dem efter färg istället. Med böckerna i färgordning ska ett lugn lägga sig i rummet. Oron försvinner. Kaoset blir stillsamt.

Det blev jättefint och tydligen jättetrendigt.
- Åååå, du har sorterat böckerna så där trendigt efter färg! har mer än många utbrustit när de sett min bokhylla.
Jag har liksom storknat lite varje gång. Jag och trendigt i samma mening. Vem hade trott det?

Trendigt kanske det är. Fengshuigt och lugnt också. Men okaosigt? Nej.
Det är stört omöjligt att hitta boken man letar efter. Hur ska man komma ihåg vilken färg den har? Om författarna ändå kunde hålla sig till en färg skulle det vara lite lättare. - Jag är en gul författare. Eller - jag skriver bara blåa böcker. Nu har författarna böcker i alla färger utspridda i varenda hörn av bokhyllan.
Kaos.

Igår sorterade jag tillbaka. Tog hur lång tid som helst. Kicka rullade med ögonen och tyckte att jag gör om allt hela tiden, Gubben skrattade och Lilla Lina hoppade i bokhögarna.
Nu är det nästan klart.
Ofengshuigt.
Otrendigt.
Okaosigt.
Precis som det ska vara.



7 kommentarer:

Västgötskan sa...

Oj oj oj, vad böcker!
Jag önskar att jag hade en sån bokhylla. Färgordning eller inte, så ser det så hemtrevligt ut! :-)

Maria sa...

Jag sorterar mina böcker i genren. Deckare i en hylla (tre om vi ska vara petiga) kärleksdravel i en hylla, feelgood i en hylla osv.... Funkar bra för mig!

Russin sa...

hej hej..
börjar ångra att jag gjorde mig av med alla våra (utlästa) böcker när vi flyttade.. orkade väl inte bära dom kan jag tro, hade nästan lika mycket som er.. :( och nu när jag ser er hylla så ångrar jag mig ännu mera. :(

jag hade böckerna stod författar vis i hyllorna, dock utan bokstavs ordning..

kramisar

Maria sa...

Såg att du hade en widget från 10 000 stegsklubben (höll på att skriva 10 000 metersklubben :D) Var hittade du den - måste man ha konto på Bloggy eller?

Maria sa...

Glöm det - hittade den!!

sussilull sa...

Åh shit!! Jag har en bok i bokhyllan. Eller inte jag utan min gubbe. Den heter raggare. Den står inte ens. Den ligger ner, högst upp på hyllan. Så mycket böcker har jag :-P Och självklart ska du ta dig en tripp till Ullared. Där kan man göra fynd so to speak! Kram

Laila sa...

När Per och jag flyttade ihop var jag tvungen att göra mig av med massor av böcker. Gud vad mitt hjärta blödde/blöder. Jag blir så härligt glad när jag ser din bokhylla! :-)
Jag har som du har nu, i bokstavsordning. Det är jätte snyggt färgsorterat, men jag skulle bli tokig av att inte hitta... :-\

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...