torsdag 26 januari 2012

Stora utredaredagen

Vi har anmält intresse till att bli kontaktfamilj. För att få bli kontaktfamilj måste man utredas. Idag har det varit stora utredardagen. Två socialsekreterare kom hit klockan nio på morgonen och stannade till tolv. Klockan ett kom två andra socialsekreterare och stannade till halv tre.
Det blev sammanlagt fyra och en halv timme som totalt har dränerat min skalle. 

Under dessa fyra och en halv timme har vi gått igenom vår barndom. 
Hur beskriver man en barndom? 
Jag vet hur man beskriver den på några få ord i några få sekunder. Men med många ord i flera minuter? 

Vi har gått igenom tidigare förhållanden.
Hur beskriver man ett förhållande i flera minuter?

Vi har gått igenom relationerna till våra föräldrar och syskon.
Hur beskriver man det? 
Vi har gått igenom våra flyttkarriärer, relationen till våra egna barn, våra arbetsliv, psykiska hälsa, fysiska hälsa, alkoholvanor, drogerfarenheter, hur familjen fungerar i dagsläget, våra barns hobbies, våra egna hobbies, våra vänner, vår syn på barnuppfostran, våra fördomar, svårigheter, fobier, allergier och fan vet allt.

Vi  har berättat hur vi träffades, varför vi föll för varandra, hur relationen har utvecklats och hur den ser ut i dag. Vi har fått beskriva varandras styrkor och svagheter och konstiga egenheter och hur den andra är som förälder.

Jag hatar att prata. Det är skitjobbigt. 
Att prata kräver så mycket energi av mig. 
Jag måste tänka. 
Väga orden. 
Särskilt när jag pratar med människor jag inte känner. 
Särskilt när jag måste prata om mig själv.

Den här dagen har mosat mig en smula.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har varit kontakt familj. En jobbig process men väldigt roligt när man får barnet.
Lycka till. Kram Mia som inte orkar logga in på wordpress och skriver anonymt.

Annelie sa...

Oj, det där låter riktigt jobbigt.
Då vet jag att inte vi ska anmäla oss till det i alla fall. Med min störda barndom hade jag inte gått igenom den "besiktiningen", hahahahaha! (Nej nej nej, ingen misär av nåt slag, bara lite galet.)
Men jag önskar er verkligen lycka till!

Trebarnsmamman sa...

Ojojoj, sån massa prat. Hoppas de förstod att ni är en bra familj!

Tant Grön sa...

Mmm. Möter rätt många barn i mitt jobb som behöver en kontaktfamilj. En sådan där familj som din, kärleksfull, vardagsrörig, känslomässigt stabil. Jisses, vad braa du är!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...