onsdag 21 mars 2012

Veckans bok för länge sedan: Om Jesus

Eftersom jag har blivit så pass bra i ryggen att jag kan sitta upp längre tid än en minut, men fortfarande knappt kan göra något annat lär det bli en radda inlägg här nu... Pliiis försök stå ut med mig. 

Jag blev jätteglad när jag ramlade över den här boken för halva reapriset, inte bara för att det är Gardell som har skrivit den (faktiskt, på hedersord) utan för att jag är löjligt intresserad av religion (alla religioner, inte bara kristendomen).

I boken analyserar Gardell hur Jesus beskrivs i bibeln och placerar in honom i sitt historiska kontext. Jesus var en obildad jude (förmodligen åldrad i förtid) som levde för två tusen år sedan och måste alltså förstås som en sådan. Symboliken i både gamla och nya testamentet analyseras och de olika testamentena jämförs. 


+  Gardell har gjort ett hästjobb för att försöka hitta den historiske Jesus. Jag tror att han, med hjälp av massor av bibelforskare och historiker, är honom på spåren. Jesus blir två människor, en historisk och en religiös, som inte har så väldigt mycket med varandra att göra.  
Självklart är språket underbart. Vad annat kan man förvänta sig av denna författare?

-  Boken Om Jesus handlar en hel del Om Gardell. De partierna är inte jätteintressanta i sammanhanget och om de togs bort skulle boken kännas mer seriös. 



1 kommentar:

Fru P sa...

Jag har alltid gillat gardell men aldrig läst någon av hans böcker. Men jag blir lite sugen nu när du berättat om denna :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...